En småländsk värmlänning i skrivarvärlden

Här kan du följa mig i mitt skrivande och intressanta människor jag möter på vägen

Uppföljningsintervju med Annika Estassy

Vi är nu alla nyfikna på vad som har hänt sen sist. Vad var bland det första som hände efter intervjun?

När jag intervjuades senast hade jag precis debuterat med romanen Solviken. Bland det första som hände efter intervjun var att ett ljudboksförlag, HörOpp, ringde mig och frågade om de fick ge ut Solviken som ljudbok. Vilket det naturligtvis fick. Ljudboken kom ut i november och gjorde strålande ifrån sig. Och så började jag skriva på mina andra roman, Croissants till frukost, en fristående fortsättning på Solviken. I januari 2014 kom Solviken ut som pocket hos Månpocket och upplagorna gick åt som smör i solsken. Jag tror att vi alla blev överraskade över hur bra boken såldes och förlaget fick göra flera omtryck. Det som också hände var att en litterär agent, Carina Deschamps, hörde av sig till mig och frågade om jag var intresserad av att representeras av henne. Jag tackade förstås ja och Carina har varit ett fantastiskt stöd och bollplank sedan dess.

 

 

Hur har du jobbat vidare för att sprida info om dig och ditt skrivande?

När det gäller marknadsföring förlitar jag mig mycket på mina förlag. Samtidigt är jag aktiv på sociala medier och bloggar. Tack vare mitt ordinarie jobb har jag ett stort kontaktnät som hjälper mig att sprida information om mina böcker. Men jag har framför allt läsarna och bokbloggarna att tacka för att mina böcker blivit kända för allmänheten.

 

Har det du producerat blivit bemött av läsare och media på det sättet du förväntat dig?

Båda mina böcker har fått i huvudsak positiva recensioner och omdömen, och läsarna verkar gilla dem. Inte alla förstås, det vore omöjligt. Det är inte alltid som jag själv gillar en bok som någon av mina vänner älskar. Men man kan säga att responsen blivit som jag hoppades!

 

Vad gäller marknadsföring, finns det något du hade velat göra annorlunda?

Många gånger är det nästan hopplöst att utvärdera resultatet av en marknadsföringsinsats. Har böckerna sålt bra p.g.a. en annons i en tidning eller skulle de ha sålt lika bra även utan annonsering? Så klart att det hade varit häftigt med en stor annonskampanj på bussar och i tunnelbanan till exempel men det gäller att vara realistiskt också!

 

Vad ägnar du dig åt just nu?

Just nu väntar jag på att min redaktör ska återkomma med synpunkter på det som ska bli min tredje roman. Manuset har antagits av Norstedts förlag som kommer att ge ut det i samtliga format, dvs såväl inbunden som pocket, e-bok och ljudbok, nästa år. Det känns fantastiskt att Sveriges näststörsta förlag vill jobba med mig och min roman! Arbetstiteln är Alla dessa hemligheter och boken är en fristående fortsättning på Solviken och Croissants till frukost. Men jag har även påbörjat arbetet med Manus 4 …

 

Hur ser din plan ut med ditt framtida skrivande?

Jag jobbar heltid på Studieförbundet Vuxenskolan och tänker fortsätta med det. Det är skönt att i dags läge slippa skriva för brödfödan. Mitt skrivande måste därför anpassa sig efter mina arbetstider. Jag kommer alltså att fortsätta skriva på kvällar, tidiga morgnar och helger. Jag hoppas kunna släppa en ny bok vartannat år.

 

Finns det något övrigt du vill berätta?

Jag vill passa på att tacka alla mina läsare! Varje vecka är det någon som hör av sig för att berätta hur mycket de tycker om mina böcker. Det är sånt som får ett författarhjärta att ta små glädjesprång!

 

Första intervjun med Annika kan du hitta här
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: