En småländsk värmlänning i skrivarvärlden

Här kan du följa mig i mitt skrivande och intressanta människor jag möter på vägen

Recension av Camilla Kronholms diktböcker

Vanligtvis ska recensionerna bara innehålla en bok i taget. Men i det här fallet tycker jag att de båda böckerna hänger ihop så det är nödvändigt att ta med de båda i samma inlägg.

Jag har i stort sätt alltid haft väldigt svårt för att läsa poesi. Genren har alltid känts för komplicerat och ofta har det varit att jag inte har förstått vad författaren "vill säga". När jag sen blev varse om Camilla Kronholms böcker blev jag dock nyfiken och ville ge hennes första bok "En kärlek så stor att den inte längre går att beskriva" en chans. Vilken överraskning jag fick! Att Camilla hade fallenhet för att skriva kunde jag redan innan ana men jag hade aldrig kunnat förutse det här. Redan efter första dikten var jag inkastad i hennes värld och det var omöjligt att sluta läsa.

Camillas sätt att skriva gör att man lätt blir inbjuden i hennes värld och kan "känna" alla känslor hon vill förmedla. Orden grep verkligen tag i mig och jag ville bara ta mig igenom boken för att ta mig ut på andra sidan och krama om Camilla. Inte på ett "det blir nog bra lilla vännen"-sätt utan av den "enkla" anledningen att dikterna grep tar i mig så att jag vill ta bort allt det onda hos henne. Det var längesen en bok rörde upp så många olika känslor, om det ens har gjort det någon gång. Det var allt ifrån glädje till sorg och även ilska för att fibromyalgin inte lämnar henne ifred! Vid några tillfällen fällde jag även en och annan tår.

Hennes första bok lästes ut på nolltid och det tog inte lång tid innan jag hade nummer två i min hand. Jag hade stora förväntningar på den och blev inte heller besviken. Samma känslor och upplevelser tog mig igen även den här boken med namnet "När du vaknar har jag gått".

De här läsupplevelserna har gett mig en kärlek till poesi som jag aldrig trodde jag skulle få.
Tack Camilla!

Lånad bild via Google